Beauty begint van binnenuit: 10 voedingstips

Vandaag gaan we het hebben over eten dat jouw huid en haar mooier maakt, want laten we eerlijk zijn: we houden allemaal van een mooie huid én lekker eten! Spoiler: er zit heel erg lekker eten tussen de volgende tips.

Laten we beginnen met de vitamines die je huid mooier maken. Volgens langdurig onderzoek zijn de volgende vitamines het belangrijkst:

  • Vitamine A: Voedt de huid van binnenuit
  • Vitamine B2: Helpt de huid gezond te houden
  • Vitamine B3: Helpt de huid gezond te houden
  • Vitamine B8: Belangrijk voor de gezonde haargroei
  • Vitamine C: Zorgt voor een beter immuunsysteem en geeft de huid een gezondere teint
 Ook zijn bepaalde mineralen erg belangrijk:
  • Jodium: Helpt met het herstel van de huid
  • Koper: Zorgt voor een gezonde kleur van het haar en de huid
  • Seleen: Helpt met de gezondheid van het haar
  • Zink: Goed voor huid, haar en nagels 
En dan nu de grote vraag: Wat moet je dan eten om dit allemaal binnen te krijgen? Ik ga een mooie opsomming van 9 gerechten geven die je hiermee kunnen helpen. Aan het einde geef ik de makkelijkste tip.

Tip 1: Sinaasappels of citroenen

Boordevol vitamine C, grote hoeveelheden zijn vooral te vinden in verse sinaasappelsap. Dit kan je zelf vers persen bij de meeste supermarkten. Vermijd gedroogd fruit, vaak bevatten deze veel minder vitamine C.

Tip 2: Melk

Vitamine B2 is vooral te vinden in melk, ook wanneer je vlees eet krijg je deze vitamine in mindere mate binnen. Één glas melk is meer dan genoeg als dagelijkse hoeveelheid. Wat je teveel binnen krijgt van deze vitamine wordt gewoon uitgeplast, daar hoef je je dan weer geen zorgen over te maken.

Tip 3: Volkoren brood of pasta

Vitamine B3 vinden we vooral in volkoren producten, probeer eens een keer iets anders dan wit brood of witte bolletjes en pak lekker een volkoren boterham. Let op, volkoren is niet hetzelfde als meergranen, hier heb ik het dus niet over donker bruin brood vol met pitten en zaden. Dat zou toch best te doen moeten zijn?

Tip 4: Eieren en noten

Eieren en noten zitten allebei vol met vitamine B8, 2 gerechten die niet zo moeilijk zijn om lekker te vinden of snel even klaar te maken. Let vooral op dat je bij het eten van noten of pinda's de ongezouten varianten neemt, want zout droogt uit, en een tekort aan vocht levert een lelijke huid op.

Tip 5: Vitamine A

Vitamine A is gemakkelijk binnen te krijgen, jouw lichaam maakt namelijk zelf vitamine A aan van plantaardige producten zoals groente en fruit. Vind je het toch niet zo makkelijk om dat degelijks genoeg binnen te krijgen? Niet getreurd! Vitamine A zit ook in bijna alle soorten vlees en zuivelproducten.

Tip 6: Groente

Hij viel te verwachten, maar inderdaad, ook groente is erg belangrijk, groente bevat zink en dit is erg belangrijk voor de huid, het haar en de nagels. Toch zijn zink tekorten bijzonder zeldzaam in de huidige voedingspatronen, dus over dit mineraal zou ik me niet teveel zorgen maken als ik jou was.

Tip 7: Sushi
Geloof het of niet, maar sushi kan ook een belangrijk onderdeel  van je dieet zijn. Zeewier en zeevis bevatten namelijk beide ontzettend veel jodium. Uiteraard bedoel ik hier niet mee dat je dagelijks naar de sushibar moet, maar nu heb je wel een goede reden om jezelf wat vaker te (laten) trakteren op sushi!

Tip 8: Chocola

Goed nieuws! Chocola zit vol met koper, elk op cacao gebaseerd product om precies te zijn. Ook hier geld hetzelfde advies als met sushi, dit is geen reden om je helemaal vol te stoppen met chocola, daar word je natuurlijk ook niet mooier op, maar af en toe een lekkere reep chocola is goed voor je humeur en goed voor je huid!

Tip 9: Vlees

Vlees is van belang voor de hoeveelheid seleen die je binnenkrijgt, verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat veel mensen (en vooral jongeren) te weinig seleen binnen krijgen. Een goed begin aan een mooiere huid is dus zorgen dat je genoeg seleen binnen krijgt. Seleen is niet alleen te vinden in vlees, ook in groente zit seleen.  Let goed op de hoeveelheid seleen die je dagelijks binnen krijgt, te weinig is uiteraard niet goed, maar ook teveel wordt sterk afgeraden.

Tip 10: Tabletjes

Okee okee, even genoeg over wat je wel en niet moet eten. Ik snap als geen ander dat de pizzavond gewoon moet blijven bestaan en dat je niet altijd tijd of geld hebt om gezond te eten of misschien heb je er helemaal geen zin in. Allemaal ontzettend goede redenen, gelukkig is er voor jou ook een oplossing! Tabletjes, talloze fabrikanten maken tegenwoordig "huid haar en nagel" tabletten. Zoals de volgende 2 producten:

Swisse is een bekend vitamine merk, ze zijn nu zelfs in de aanbieding! Klik hier voor hun Huid, Haar & Nagel tabletten.

New Care is een professioneel merk, veel celebrities slikken hun tabletten en ze maken hun tabletten met uiterste zorg in een proffesionele omgeving. Klik hier voor hun Huid, Haar & Nagel tabletten.

Mooi zijn begint van binnen, en met deze tips weet jij precies wat jij binnen moet krijgen. Tot volgende keer!

Reacties

Populaire berichten van deze blog

Review: Kruidvat Originals nachtcrème & oogcrème

REVIEW: De Clinique Superdefense CC Cream

Waarom ik geen fan ben van reinigingsdoekjes